Tuesday, July 20, 2010

doa untuk abah

~Hidup umpama aiskrim, nikmatilah ia sebelum cair~


Assalammualaikum....:)


rasenye mcm sinonim dgn words kat ats tu..biase sgt dgr sejak zmn sekolah lg souds dat it was nothing just fun, fun and fun..dat was what im think bfre dis..but now i can describe the words wif difeerent meaning n alot of thing dat i have think..ex: make something new for ur life without doubt expecially when we need to change being more better than bfre..we always have a chance, n it up to ur self either to have it or not..

let me share a story wif u all..im get dis story from ''Di Dunia Ada Syurga''-Asma Nadia. mybe some of u have read dis book n mybe some is not.it just a motivation book for a muslimah n not mean dat muslimin is not allowed to read dis book ok..it about our ''doa''.evryday,minute n second what we are saying is call ''doa''..bcz what we are saying totally build up wif intention right.so just image dat what!..one of my frenz have said ''only say it when u really mean it n just make unspoken when u think dat is not important''..bukan r nk sruh jd orng bisu..just not nag about nothing..look like im always do what im say it..huhu..!


***************


Kerana tanggungjawab pada suami, ank2 dan keluarga dia terpaksa berjauhan daripada keluarganya, rumah tua itu ditinggalkan dgn abah dan ummi di tanah melayu dan kini aku sudah pun menjejakkan kaki di negara yg begitu asing sekali.Tidak terlintas di benak fikiran aku yang kaki ini akn berjln di sini mencari nafkah dan mencorakkan kehidupan untuk anak2 dan suami.Baru setahun janggung aku pergi meninggalkan Tanah Melayu tp rasenye seperti sudah berabad lamanya.Hinggakan satu hari aku mendapat satu pesanan ringkas SMS dari ummi

"Abah koma, kamu balik lah. Kami semua balik, abah tunggu kamu"

Di saat itu aku dapat merasakan yang jantung ini tiba2 hilang degupnya, nafas menjadi dyspnea dan Hypothalamus sedang rancak menghantar impuls ke kelenjar exokrin untuk bekerja dalam merembeskan horman2 dan aku mule merasai manik2 jernih di dahi. Ya Allah!! ujian apakah ini? Begitu terukkah apa yang di alami oleh abah aku di Tanah Melayu itu?Jiwa aku mule meronta ingin pulang ke sisinya namun hanya doa yang dapat aku titipkan.

Pada sebelah petang setelah menyambut kepulangan suami dan anak2 aku mengkhabarkan berita ini pada suamiku, dan dia menyatakan akan berusaha mencari tiket namun dalam keadaan seperti ini suami tidak mampu untuk membelikan tiket buat seluruh ahli keluarga mungkin hnye aku sahaja yang akn pulang ke Tanah Melayu.Alhamdulillah bile esoknya suamiku pulang dgn membawa tiket yang di perolehi dgn harga sedikit murah. Bandar Sydney yang sesak ini seolahnya menambahkan dyspnea yg aku alami sekarang.


Dan sekali lg hp itu berbunyi..

"Kamu balik ke? keadaan abah semakin teruk. doktor tak dapat nak menjangkakan apa2''


Luluh sungguh hati ini, terlayar di ruang mata segala kenangan, saat abah tersenyum, berjenaka dgn kami anak2nya dan di saat abah pulang dari kerja dgn membanting tulang empat kerat demi aku dan adik beradik yg laen. Dan sekali lg aku bersujud padanya dgn doa yg sama..semoga aku sempat berada di samping abah, dan mengizinkan aku menjaganya walaupun sekejap, dan berikanlah kekuatan pada abah untuk mengharungi ujiannya itu dan sembuhkanlah abah..doa itu aku panjatkan dgn penuh harapan bersama dgn linangan air mata yang tak pernh kering sejak aku menerima pekhabaran ini.


Setibanya aku di Tanah Melayu..hp sekali lg berbunyi..

"Kamu dh sampai?.abah tunggu ni..datang hospital terus ea"

Bertapa berbunganya hati ini mendapat pesanan itu, Alhamdulillah..abah sudah sedar dari koma dan abah sudah boleh membuka mata walaupun tubuh tuanya sarat dgn berbagai jenis wayar. Doktor sendiri menyatakan semua ini ketentuan dariNya kita sebagai hambaNya hnye berusaha,doa dan tawakal..syukur Ya Allah..!


Laju kaki ini melangkah untuk mendapatkan abah dan ummi yang tersenyum melihatku menyelak daun pintu wad..dan aku dapat melihat abah tersenyum begitu juga dgn ummi..terbit air jernih di tubir mata tua itu..


Setelah semuanya selesai dan normal. Aku meminta izin dari abah untuk pulang kerana suami dan anak2 masih memerlukan aku dalam hidup mereka. Dan saat itu abah bekata

''Ucapkan terima kasih abah pd suami kamu kerana izinya kamu berada di sini dan terima kasih juga kerana telah membimbing kamu seperti sekarang..''

Terlayar kembali segala kelakuan aku yg agak rangkus dgn onar2 kehidupan dulu..Alhamdulillah, im glad to have both of you n im glad found dat Love in my life..Usaha, Doa dan Tawakal..


*********************

rase cm seronok je bile dpt cuti tgh2 week cmni..hehehe.yeah!!!..best even asgmnt tu tetap ade..huhu..ok let get some breakfast..Nyum..Nyum...:)

lastword:im miss u dude..!

********************
p/s:citer tu sekadar sinopsis je byk lg die punye klimaks..tp time is running out..next time aku citer laen plak ok?!!!



2 comments:

  1. tahu tak cemomoi..time bace buku ni.sy rase besar sungguh erti doa itu..rase doa adlh senjata utama..

    ReplyDelete