Saturday, July 24, 2010

Ibu

~Agama tanpa ilmu adalah buta, ilmu tanpa agama adalah lumpuh-Albert Einstin~



Assalammualaikum...:)



only for second bfre im continue my stdy.do my tutor n some pre-reading 4 letcre tmrw bcz tonight i have to practice my group role play dat should be present tmrw but still not cnfrm yet bcz mybe we will have some slide presentation first bfre role play..for behavior sciene subject.actually dis subject quite bored but the letcre make a good jobs, when she teach dis subject on her own style..

on d last entry i had told dat im going to finished up my book right but unfortunatelly i cant finish it on dis week bcz im bzy with something unimportant dat is play game wif my rumate n finish all d night by watching some movies on my laptop..What?..im going tersasar jauh right now..my mother start nag to me bcz when she call n she i askng me..then im saying that im play game n watch movie..huhu..Ops!!!..better i stop dis habbits bfre my mom check me up for every day n hours..huhu..

ok let me told you some story abaut ''di dunia ada syurga''

*****************************

Kerana jarak umur yang tak jauh beza ramai yang menganggap aku dan ibu adalah kakak dan adik.Aku bangga bile ramai yg beranggapan begitu.kami juga seringkali keluar bersama untuk membeli belah dan kami juga selalu membeli pakaian yang sama dan bergambar..sememangnya kami seperti kawan. Dalam pada masa yang sama dia adalah ibu dan dia juga adalah kawan karib ku yang terbaik sekali.

Namun, perubahan sikap ibu dan keadaannya telah mengudang rasa gelisah di dasar hati aku. Ibu mula mengadu sakit dada dan sesak nafas sejak kebelakangan ini. Ayah membawa ibu untuk mendapatkan rawatan dan ibu di tahan di wad untuk pemeriksaan lanjut. Berita ini telah sampai ke pengetahuanku dengan kudrat yang ada aku gagahkan diri ke Kedah dari Melaka semata-mata untuk menjaga ibu yang sedang sikit.


Setelah berhari di hospital, semua keputusan ujian ke ats ibu telah di perolehi. Sekali lagi kebahagiaan hidup aku dan keluarga di rentap. Doktor mendapati ada keulan di paru2 ibu dan kemungkinan besar ia adalah barah.

MasyaAllah!!!Besarnya ujian mu kali ini.Mampukah aku menggalasnya?


Setelah beberapa hari, ibu di panngil ke hospital untk rawatan. Ibu telah menjalani bermacam rawatan dan saat ini muncul lagi satu keputusan makmal yg mengesahkan ibu menghidap barah maglinan pd paru dan penyakit itu telah mencapai tahap 3B. Luluh sungguh hati ini, dan tubir mata terus menjadi panas mengenangkan penderitaan ibu.

Rawatan dimulakan dgn segera, aku hnye mengharapkan yang terbaik dan selagi boleh aku akn berusaha. Segala wang gaji aku habis untuk rawatan ibu begitu juga dengan duit simpanan keluarga. Namun duit tidak lg penting yang penting sekarang adalah ibu.

Penderitaan ibu bermula dengan menjalani radioterapi yang perlu di lakukan selama 30 kali. Keadaan ibu semakin teruk, tubuh ibu semakin kurus, selera makan ibu semakin kurang kerana sakit lidah.

Aku dan keluarga masih lg berharap untuk memebri yang terbaik untuk ibu agar ibu dapat bersama dengan aku dan adik bergurau dan ketawa di ruang tamu saat menonton tv. Hinggakan satu hari aku sendiri tak sanggup nak lihat betapa deritanya ibu. Dengan berteman malam aku bermohon padaNya andai ini adalah ketentuannya maka aku Redha, ringankanlah pendritaan ibuku, sesungguhnya hati anak ini luluh melihat dan mendengar setiap rengekan ibu menahan sakit yang terkata itu. Berikanlah yang terbaik buat kami..


JIka sebelum ini...''Berikanlah ibu kekuatan untuk sembuh dari penyakitnya.Berikan kami harapan untuk lihat ibu kembali seperti dulu...''...namun aku perlu sedar ibu tak mungkin akn sembuh..dan akhirnya pada tanggal 20 April 2008 ibu menghembuskan nafas terakhir setelah selesai menunaikan solat subuh. Aku pasrah dan redha kerana penderitaan ibu dah berakhir dan kini iu tidak perlu menangis menahan sakit dan merengek kerana sakit yang di tanggung..

Ibu amanlah kau di sana, semoga ibu di tempatkan di kalangan insan2 yang di kasihiNya..Amin

******************

actually klo bace citer die lg sedih..n ni just sinopsis je..huhu..ok i had to go..enjoy it..:)


lastword:im going for date wif syikin@penyu...ddk kat pantai+mkm kek=seronok..hehehe..

No comments:

Post a Comment